Wednesday, May 28, 2008

Ahli Parlimen Johor membisu terhadap isu Pulau Batu Puteh di Parlimen

Sikap berdiam diri Ahli Parlimen BN yang enggan bangun ketika usul mengenai Isu Pulau Batu Puteh dibentangkan.Ini mencerminkan sikap hipokrit mereka terhadap isu ini.Usul yang dibawa oleh Ahli Parlimen Kubang Kerian Salahuddin Ayub di bawah perkara 18:1 itu ditolak Speaker Dewan Rakyat Dato' Seri Pandikar Amin Mulia meskipun beberapa kali ditegaskan oleh Ahli Parlimen Kubang Kerian supaya isu ini dibahaskan.

Apa yang lebih dikesal dan sangat mengecewakan Ahli Parlimen dari Negeri Johor sendiri juga mengambil sikap berdiam diri daripada menyokong usul itu untuk dibahaskan.Ini respon YB Salahuddin Ayub ketika ditanya oleh wartawan Harakah;

"Sekali lagi saya telah bangun dengan menggunakan peraturan mesyuarat 18:1:3B iaitu meminta supaya jika ada seramai 15 orang yang berdiri menyokong usul saya.Maka perkara itu mengikut peraturan mesyuarat akan dipertimbangkan untuk diperbahaskan.Alhamdulillah usul itu saya baca dan hampir semua ahli-ahli parimen daripada Pakatan Pembangkang seramai lebih kurang 60 orang bangun untuk menyokong usul tersebut.Lebih malang lagi ialah apabila tiada seorang pun dikalangan Ahli Parlimen BN khususnya dari Negeri Johor yang bangun untuk menyokong usul tersebut".

Beliau yang juga merupakan Ketua Dewan Pemuda Pas Pusat berpendapat bahawa perkara tersebut perlu diperbahaskan kerana melibatkan soal kedaulatan dan keselamatan negara.Seterusnya YB Salahuddin menyatakan;

"Saya merasakan bahawa saya telah melaksanakan tanggungjawab saya sebagai ahli parlimen bagi mewakili rakyat Malaysia keseluruhannya dengan membawa usul ini ke dalam parlimen dan saya merasakan perlu diambil banyak pengajaran dan pengiktibaran daripada kekalahan kes ini,supaya kerana kita sedia maklum banyak lagi kawasan-kawasan dan wilayah-wilayah yang sedang dalam pertikaian seperti isu kepulauan Spratley,isu pentadbiran rumah api di Pulau Pisang yang masih belum jelas tentang kedudukannya".

Dalam pada itu beliau berkata tidak timbul soal we win situation antara Malaysia dan Singapura berhubung tuntutan Pulau Batu Puteh seperti yang dinyatakan oleh Menteri Luar Negara Dato' Seri Rais Yatim.

"Saya tidak nampak sama sekali isu we win ini,yang kita perjuangkan dalam Pulau Batu Puteh bukannya terumbu tengah.Isunya ialah bagaimana kita kita kalah ke atas Pulau Batu Puteh?Bagaimana kedaulatan kita ke atas pulau ini hilang.Isunya juga adalah isu kelemahan hujah-hujah dan fakta-fakta yang kita bawa ke ICJ.Kerajaan Malaysia,Peguam Negara dan Pak Lah mesi bertanggungjawab ke atas isu ini dan bukannya cuba untuk divert atau mengalih isu kita,kononnya menang di terumbu tengah yang mana batu itu pun hanya timbul ketika air laut surut dan tenggelam ketka air pasang.Ini bukan isunya".

Nak undi lagi ahli parlimen(Johor) macam ni yang kononnya nak memperjuangkan hak orang melayu dan kedaulatan negara.Hipokrit semata-mata.Per la yang susah sangat orang melayu kat Johor ni nak menerima hakikat perjuangan Umno yang dah tak relevan lagi kat Tanah Melayu ni.Janganlah terlalu ego wahai orang melayu Johor yang masih berkarat biru ni,kelak akan memakan diri,lepas tu mana nak letak muka......Aku malu jadi anak Johor yang ada ahli-ahli parlimen pengecut seperti ini.Sanggup membisu seribu bahasa kerana takutkan pemimpin demi membiarkan isu Pulau Batu Puteh ini diambil peduli oleh orang yang bukan dari Negeri Johor seterusnya redha menerima keputusan ICJ bahawa pulau tersebut jatuh ke tangan Singapura.



4 comments:

Noreha binti Mahat said...

Ana pun tension gak memikirkan keadaan ni..(mcm orang besar jerr)..cm relaks je pulau batu putih dah dapat ke singapura.pasal kes WPI plk pun 1..andai dibw ke ICJ mgkin 1 ari nnti kwsn tu bleh jatuh ke tgn org asing kalau sikap sambil lewa ni diteruskan..

al.zinki said...

betul betul betul....saya sokong ustzh Noreha.

Badrul Aini Sha'ari said...

salam perjuangan...

isu yang melibatkan singapura bagaikan ada agenda tersendiri...

bagaimana tunku boleh beri singapura kepada lee kuan yew?

bagaimana dr mahathir boleh jual air 3 sen utk 1000 gelen kpd singapura?

bagaimana pengurusan pulau batu puteh tidak diambil berat oleh malaysia sehingga singapura boleh menjadikannya sebagai huajh melawan malaysia?

PAS Cawangan Bukit Sentosa 2 said...

SIAPAKAN PENGHIANAT BANGSA MELAYU ATAU PENGHIANAT BN - ADAKAH PAS ATAU DAP ATAU PKR YANG TELAH MELEPASKAN SEBAHAGIAN TANAH AIR SENDIRI TANPA PERANG KEPADA SINGAPURA? PULAU SINGAPURA SIAPA YANG KELUARKAN DARI MALAYSIA? UMNO KAN? SIAPA YANG LEPASKAN PULAU BATU PUTIH? UMNO JUGA KAN? HABIS SIAPA YANG HAMPIR MENJUAL SEBAHAGIAN SELATAN JOHOR SECARA BERHEMAH ? CARI SENDIRI