Tuesday, April 27, 2010

90 peratus pelajar-pelajar Johor di Mesir adalah Pembangkang?

Baru-baru ini beberapa orang ahli Johor telah memaklumkan bahawa Khairi Jalaludin (KJ) bersama beberapa orang sekutunya telah membuat satu pertemuan tertutup bersama Menteri Besar Johor dan beberapa orang ahli exco kerajaan negeri . Kesempatan bertemu itu diambil ketika keberadaan MB Johor ke Mesir bagi menghadiri majlis perasmian Rumah Johor Rabaah.

Antara sumber yang diperolehi, KJ telah menghantar surat kepada MB dengan isi kandungan surat menyatakan bahawa sebanyak 90 peratus pelajar-pelajar Johor di Mesir adalah Pro Pembangkang. Saya pelik dan hairan bagaimana KJ begitu berani membuat kesimpulan sedemikian sedangkan kehadirannya di Mesir tidak sampai lima bulan. Adakah KJ memiliki data keahlian keseluruhan ahli BKPJM? Adakah dia telah membuat bancian menyeluruh terhadap fahaman politik anak-anak Johor di Mesir?.

Ahli BKPJM khususnya tidak begitu senang dengan tuduhan yang tidak berasas itu. Sudahlah kita bersusah payah membantu Majlis Agama Islam dan Kerajaan Negeri melancarkan program perasmian tersebut ,dengan tidak semena-mena mood MB berubah terhadap kami hasil daripada pertemuan KJ bersama dengan kuncu-kuncunya. Difahamkan ada seorang ahli BKPJM yang bernama Rafi atau gelarannya Katad turut sama hadir mengiringi KJ ke pertemuan tersebut. Dikatakan kehadiran Katat itu sebagai wakil Kelab Nadi UMNO Johor, sedangkan ada dikalangan ahli Vateran UMNO yang tidak mengakui Katat itu sebagai wakil Kelab Nadi UMNO Johor.

Ada dikalangan ahli yang mengeluh dengan tindakan Katat dengan mengatakan bahawa Katat telah menikam BKPJM dan Pegawai Johor dari belakang. Mereka mengatakan “Sampai hati kau Katat, depan kami kau begitu baik, bergelak ketawa bersama tapi dalam masa yang sama kau tikam kami dari belakang”. Kalaulah benar 90 peratus ahli Johor adalah pembangkang nescaya sudah tentu ahli BKPJM berani untuk menggagalkan kelancaran perasmian rumah Johor tersebut.

Namun apa yang berlaku kesemua adhoc dan Ahli Jawatankuasa Adhoc perasmian bertungkus lumus dalam memastikan kelancaran perasmian tersebut. Ada dikalangan mereka sudah hampir seminggu tidak cukup tidur bagi mengatur persiapan menjelang hari perasmian tersebut. Bukan untuk mengungkit tetapi kecewa dengan sikap pihak yang tidak bertanggungjawab membuat tuduhan melulu.

Bagi saya secara peribadi, berkemungkinan katat ini juga tidak bersalah. Boleh jadi ia dipaksa oleh Encik Jamil Dan KJ untuk turut bersama dalam pertemuan itu. Encik Jamil dan KJ perlu bertanggungjawab dalam hal ini terhadap ahli BKPJM khususnya. Apakah Katat yang semestinya turut hadir dalam pertemuan tersebut, kenapa tidak pegawai kami sendiri?

KJ ini sudah berapa kali diajak untuk berdebat berkait dengan Isu pelajar di Mesir,namun ia sering menolak. Baru-baru ini pihak Gerakan Suara Rakyat (SUARA) telah menawarkan KJ untuk menjadi panel kepada sebuah Wacana Ilmiah,namun ditolaknya mentah-mentah kerana takut. Jangan sampai kamu dibaratkan seperti anjing jalanan yang menyalak-menyalak dihadapan manusia yang lalu lalang, bila melihat manusia ingin mengambil batu, lantas bertempiaran lari. Kemudian kembali menyalak dari jauh.

Berhati-hati KJ dengan permainan anda,bolah jadi anda tersadung dan tersungkur ketika hendak melarikan diri.

3 comments:

Muhd. Azizul Hakim b Azizul said...

org takkan berani kalau dia bersalah...
org yg berdosa akan merasa gelisah...

Nur Aliaa Ahmad said...

owh..10 peratus jek ker umno johor kat mesir??ader harapan nak menang pilihanraye nih..hehe

Ibnu Ali said...

Saya salah seorang 90% tu ke? Memang betul sekarang ni saya ahli parti pembangkang. Cuma sampai 90% tu macam tak percaya. Hehe

Sebab saya tak pernah bagi borang daftar ahli PAS. Rasa nak buat, tapi tunggu masanya nanti.