Friday, November 21, 2008

Patung-patung atau lukisan-lukisan tercela di tempat kediaman.

Assalamualaikum Warahmatullahi Wabarakatuh...

Segala puji bagi Allah, Tuhan pencipta sekelian alam, selawat dan salam ke atas junjungan besar Nabi kita Muhammad Sallallahu 'Alaihi Wasallam (S.A.W) serta ahli keluarga Baginda dan para sahabat Baginda yang telah diredhai Allah ke atas sekalian mereka.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah..

Rumah yang didiami oleh orang Islam semestinya bagi penghuni itu melazimi ciri-ciri luaran mahupun dalaman rumahnya sebagai ciri-ciri yang dianjur dan diajar oleh Islam. Jika sebelum ini saya ada menerangkan kepada sahabat-sahabat salah satu daripada ciri-ciri rumah orang Islam atau dalam bahasa arabnya "Baitul Muslim" ialah dengan menyediakan satu ruang dalam rumahnya sebagai ruang untuk didirikan solat.

Pada siri ini saya akan menerangkan kepada sahabat-sahabat salah satu lagi ciri-ciri yang perlu ada ke atas sebuah kediaman orang Islam. Ciri yang dimaksudkan ialah "Rumah orang Islam mestilah terhindar daripada Patung-Patung atau Lukisan-lukisan yang tercela.." . Ermmm pernahkah sahabat-sahabta melihat atau terjumpa rumah saudara kita yang mana halaman rumahnya dikelilingi oleh patung-patung atau di dalam rumahnya?.

Sahabat-sahabat yang amat ku sayangi sekalian...

Patung-patung adalah satu benda yang diharamkan oleh Islam secara qath'ie (putus/tetap) tanpa ada perselisihan padanya. Adapun perselisihan berlaku di antara para ulama hanya pada masalah-masalah yang berkaitan dengan gambar-gambar,ukiran-ukiran atau lukisan yang ditampal, digantung atau dihiasi di dalam rumah. Ada dikalangan ulama yang turut mengaharamkan lukisan-lukisan,gambar-gambar atau apa jua gambar yang ditampal atau digantung didalam rumah. Ini kerana mereka berdasarkan daripada hadith-hadith yang telah disabdakan oleh Rasulullah S.A.W. antaranya;

أنه صلى الله عليه وسلّم قال : ( إنّ أشدّ النّاس عذابا يوم القيامة المصوّرون ) أو كما قال رسول الله

Maksudnya: Bahawasanya Rasulullah S.A.W telah bersabda : "Sesungguhnya sepedih-pedih azab yang diterima oleh manusia pada hari kiamat adalah golongan pelukis-pelukis/pengukir-pengukir"

Hadith di atas dikeluarkan oleh Imam an-Nasai dalam fasal: "Perhiasan" ( الزينة ) , bab: "Pada menyebut sepedih-pedih golongan manusia yang diazab" ( ذكز أشدّ النّاس عذابا ) . Pada hadith lain yang diriwayatkan oleh Imam al-Bukhari dan Imam al-Muslim Rasulullah S.A.w bersabda;


إنّ الذين يصنعون هذه الصور يعذبون يوم القيامة , يقال لهم : أحيوا ما خلقتم ) أو كما قال رسول الله )

Maksudnya : " Sesungguhnya orang-orang yang membuat gambargambar/lukisan-lukisan ini, nescaya mereka akan diazab dihari kiamat, sambil dikatakan kepada mereka : Hidupkanlah apa yang telah engkau ciptakan/lukiskan".

Pada hadith-hadith lain juga ada menyebut berkenaan hali ini di antaranya:

عن ابن عبّاس قال : سمعت محمدا صلى الله عليه وسلّم يقول : من صوّر فى الدنيا ,كلّف يوم القيامة أن ينفخ فيها الروح , وليس بنافخ أو كما قال رسول الله . أخرجه البخاري

Maksudnya: Daripada Ibnu Abas telah berkata: Aku telah mendengar Nabi Muhammad S.A.W bersabda: "Sesiapa yang melukis/mengukir gambar di dunia, nescaya dipertanggungjawabkan mereka ini dihari kiamat untuk meniupkan ruh pada gambar/lukisan itu. Dan bukanlah ia peniup ruh".

Dalam hadith Qudsi juga Allah Subhanahu Wa Ta'ala ( S.W.T) ada berfirman:

ومن أظلم ممن ذهب يخلق خلقا كخلقي , فليخلقوا ذرّة, ليخلقوا حبّةو أو ليخلقوا شعيرة" أخرجه البخاري "

Maksudnya: "Dan siapakah yang lebih zalim daripada siapa yang mengatakan dia mencipta kejadian seumpama ciptaan Ku. Maka kamu jadikanlah jagung, jadikanlah sebiji benih atau jadikanlah sebiji gandum".

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah...

Ulama telah menafsirkan maksud perkataan as-sour ( الصور ) dalam hadith-hadith di atas dengan patung-patung ( التماثيل ) dan mereka telah berpendapat bahawasanya patung-patung adalah benda yang haram tanpa ada pertikaian.

Maka jelaslah kepada kita bahawa tidak boleh bagi sesebuah rumah orang Islam itu di dalmya terdapat patung-patung. Tidak boleh juga bagi kita menjadikan atau meletakkan alatan perabut yang dihiasi atau dilengkapi dengan patung-patung.Contoh patung-patung yang dimaksudkan ialah patung Romeo dan Juliet atau patung-patung yang berbentuk haiwan mahupun burung-burung.

Rasulullah S.A.W juga ada bersabda dalam hadithnya;

لا تدخل الملائكة بيتا فيه كلب ولا صورة " أخرجه البجاري "

Maksudnya: "Tidak akan masuk Malaikat ke dalam rumah yang di dalamnya ada anjing dan patung". Hadith yang dikeluarkan oleh Imam al-Bukhari.

Para Ulama juga menafsirkan perkataan as-sour ( الصور ) itu sebagai at-tamasil ( التماثيل ) iaitu patung-patung sebagai mana pada hadith-hadith yang telah disebutkan di atas.

Dikecualikan daripada termasuk perkara-perkara haram yang dimaksudkan contohnya seperti alat permainan kanak-kanak. Maka ia satu-satunya benda yang diharuskan oleh para ulama. Ini kerana mereka telah bersandarkan kepada hadith Rasulullah.

Diriwayatkan bahawa telah datang kepadanya (Rasulullah) oleh Saidah Aisyah.Adalah ketika itu Aisyah sedang bermain dengan anak patung pengantin(perempuan) di sisinya. Dan bahawasanya Rasulullah mengakui yang demikian (membiarkan sahaja Aisyah bermain dengan anak patung itu) dan Baginda tidak melarang Aisyah daripada bermain dengan patung itu.

Sekali diingatkan sahabat-sahabatku bahawa sebarang jenis patung yang berbentuk tubuh manusia ataupun haiwan adalah diharamkan untuk jadikan perhiasan dalam mahupun luar rumah. Oleh yang demikian itu mana-mana rumah yang terdapat di dalamnya patung-patung maka sesungguhnya malaikat akan terhalang daripada memasuki rumah tersebut. Dan ingatlah rumah orang islam yang dimasuki malaikat akan menerima keberkatan dan rahmat Allah padanya.

No comments: