Thursday, June 18, 2009

Pohonlah Nusrah Allah.

Assalamualikum Warahmatullahi Wabarakatuh.

Sahabat-sahabat yang dirahmati Allah.

Saya yakin dan percaya sahabat-sahabt seperjuangan dalam PAS semestinya dalam keadaan gusar dan gundah gulana melihat kepada perkembangan terbaru dalam PAS.

Berbagai kenyataan-kenyataan yang merisau dan menghairankan kita telah keluar di dada akhbar dan media arus perdana. Tidak terlepas juga daripada lidah rasmi dan TV PAS kita. Perkembangan terbaru semalam melihat amaran daripada Timbalan Mursyidul AM terhadap Timbalan Presiden kita Ustaz Nasharudin Mat Isa agar beliau meletakkan jawatan dalam parti dan sebagai ahli parlimen Bachok sekiranya beliau menyokong Kerajaan Perpaduan ini. Walaupun saya sedia maklum bahawa itu adalah sekadar gagasan dan perbahasan ilmiah sebagaimana menurut kenyataan Presiden kita.

Sebentar sahaja tadi 10 orang ahli Parlimen PAS yang terdiri daripada Dr Hatta Ramli (Kuala Krai), Khalid Samad (Shah Alam), Dr Dzulkefly Ahmad (Kuala Selangor), Datuk Kamaruddin Jaffar (Tumpat), Siti Zailah Mohd Yusoff (Rantau Panjang), Dr Siti Mariah Mahmud (Kota Raja), Dr Lo’ Lo’ Mohd Ghazali (Titiwangsa), Dr Mohd Hayati Othman (Pendang), Taib Azamuddin Md Taib (Baling) dan Dr Mujahid Yusof Rawa (Parit Buntar) mengisytiharkan beramai-ramai menoloak Kerajaan Perpaduan.

Pelik dan hairan saya bagaimana mereka memahami isu ini. Tindakan susulan mereka ini seolah-seolah gagasan tersebut telah dipersetujui oleh pimpinan tertinggi parti dan melanggar dasar dan polisi parti. Hakikatnya belum ada apa-apa kenyataan rasmi pun daripada pihak Presiden untuk menyokong dan ingin melaksanakan gagasan tersebut hatta Timbalan Presiden kita sendiri.

Apakah kesemua ahli parlimen ini tidak mendengar respon daripada Naib Presiden PAS YB Datuk Mahfuz Omar sendiri ketika ditemui media di lokasi parlimen semalam. Beliau telah menyatakan supaya semua pihak harus bersabar dan memberikan kepercayaan kepada parti untuk menguruskan persoalan ini dan perlu menunggu sehingga kepulangan Dato' Seri Presiden dari London. YB Mahfuz juga yakin bahawa Dato' Seri Presiden mempunyai kebijaksanaan tersendiri dalam menyelasaikan masalah yang berlaku ini.

Sahabat-sahabat sekalian

Dalam keadaan yang sebergitu rumit ini perlunya kita merujuk kepada pimpinan kita. Jikalau boleh saya bertanya adakah kesepuluh ahli parlimen ini telah berbincang dan meminta pandangan daripada Timbalan Presiden dan Naib Presiden kita kewajaran mereka membuat kejutan seperti ini? Sebab itulah secara peribadi saya berpandangan dalam kekalutan ini segala-segala apa pun yang berlaku diminta untuk merujuk terlebih dahulu pada pimpinan tertinggi PAS khususnya Kepada Timbalan Presiden dan Naib Presiden kita.

Marilah sejenak kita ikuti coretan daripada Ketua Dewan Pemuda PAS Pusat melalui blognya terhadap peristiwa peperangan Bani Mustholik. Banyak faedah dan pengajaran yang perlu kita ambil dariapada sejarah dan tulisan itu. Sahabat-sahabat boleh membacanya melalui link ini ;

Vol 1 :

http://episodeperjuangan.blogspot.com/2009/06/peristiwa-mustaliq-jadikan-iktibar-vol.html

Vol 2 :

http://episodeperjuangan.blogspot.com/2009/06/kisah-mustaliq-jadikan-iktibar-vol-2.html

Saya menyokong seratus peratus di atas cadangan Timbalan Mursyidul AM PAS untuk mengadakan pertemuan khas dengan Dato' Seri Presiden, Timbalan Presiden dan beberapa pimpinan PAS yang lain dalam menyelasaikan isu ini. Beliau juga turut menamakan pertemuan yang bakal diadakan tersebut sebagai mesyuarat ukhuwah (persaudaraan). Semoga dengan pertemuan tersebut menatijahkan sesuatu yang positif demi kesinambungan kegemilangan PAS yang berterusan serta menjalinkan ukhwah yang lebih erat di antara sesama pimpinan kita.

Insyaallah dengan kehendak Allah selagi PAS melangkah dengan prinsip dan dasarnya, segala apa pun yang berlaku pada PAS saya tetap tidak akan berganjak dalam jemaah mulia ini. Bukan mudah dizaman fitnah ini untuk kita mendapati lorong atau medan yang terbaik untuk kita mati sebagai Syuhadaa (golongan-golongn yang mati dalam menegakkan kalimah Allah).

Sebagai terakhir daripada tulisan yang amat cetek ini, saya sekali lagi secara peribadi mengingatkan agar taatlah kita kepada pemimpian kita selagi pemimpin kita masih menyanjung dan menggalasi perjuangan Rasul, para sahabat dan golongan sesudahnya demi meletakkan Islam itu di mercunya, maka taatilah mereka tanpa berbelah bagi.

Sepanjang krisis ini berlaku, bermula daripada hari esok saya akan berpuasa setiap hari sehinggalah krisis ini selesai. Saya secara peribadi mengajak sahabat-sahabat seprjuangan agar melazimi munajat kita kepada Allah supaya Allah memelihara jemaah kita ini daripada sebarang cubaan untuk melumpuh dan menghapuskannya. Kita juga mohon kepada Allah supaya disatukan kembali hati-hati pejuang-pejuang agama Allah ini untuk terus menikmati nikmatnya persaudaraan dalam berjemaah. Aminn

3 comments:

a.t.u.l.a.s.c.a. said...
This comment has been removed by the author.
a.t.u.l.a.s.c.a. said...

Apabila PAS mengambil jalan untuk menerima demokrasi sebagai satu kewajipan untuk menubuhkan negara islam di malaysia, sedikit sebanyak nilai2 yang ada dalam sistem demokrasi[kebebasan bersuara contohnya] diambilpakai oleh sesetengah diantara pemimpin2 gerakan ini...

semuanya harus diterima dengan hati yang terbuka.. Kita tunggu sehingga dato'presiden memberikan apa-apa resolusi beliau berkenaan perkara ini...sementara itu, sama2 berdoa mg Allah rungkaikan kekusutan ini...

a.t.u.l.a.s.c.a. said...

mf komen pertama terpaksa didelete sbb ade typing error..