Tuesday, April 3, 2007

Salam Bertandang

Assalamualaikum sahabat-sahabat yang dirahmati Allah sekalian.

Hmmm……ana memohon maaf kerana tidak dapat menyambung tajuk seterusnya dalam bab fekah di bawah sub topic yang telah ana janjikan sebelum ini iaitu jenis-jenis air yang suci lagi menyucikan serta pembahagian air mengikut hukum fiqh.Ini kerana ana terpaksa menghadiri satu persidangan dan munaqasyah.

PERMIT adalah satu singkatan daripada Persidangan Mahasiswa Islam Timur Tengah melibatkan wakil-wakil yang dijemput dari Persatuan Mahasiswa Malaysia di Yaman,Jordan,Syiria dan Mesir selaku tuan rumah.Hadir bersama tetamu khas yang turut dijemput daripada Malaysia iaitu Tetuan (nama syarikat guaman) Mohamed Hanifa Maidin seorang peguamcara dan peguambela.Persidangan antarabangsa ini telah dianjurkan oleh Persekutuan Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) dengan diadakan di Dewan solah Kamil Universiti Al-Azhar Kaherah pada 31 Mac 2007.

Pada awalnya PMRAM juga telah menjempuit wakil pelajar dari Mekah dan Madinah namun atas sebab yang tidak dapat dielakkan hanya wakil daripada 3buah negara sahaja yang dapat menghadiri ke persidangan tersebut.Persidangan tersebut dimulakan dengan ucapan daripada Pengarah PERMIT iaitu Ustaz Abdul Hadi Awang selaku Badan Pengurus PMRAM kemudian disempurnakan persidangan tersebut dengan ucapan perasmian daripada Penasihat PMRAM iaitu Ustaz Asri b Md Daud.

Tentatif utama persidangan ini melibatkan pembentangan kertas kerja yang disampaikan oleh tetamu jemputan daripada wakil pelajar Yaman,Syiria,Jordan,Mesir serta tetamu khas dari Malaysia.Tajuk-tajuk kertas kerja yang telah dibentangkan seperti berikut;

a)”Manhaj Dakwah dan Tarbiah” oleh Lajnah Tarbiah dan Akademik (LTA) & Unit Penyelidikan dan Penterjemahan (UPP),Persatuan Pelajar Malaysia Yaman(PERMAYA).

b)”Mahasiswa Mendepani Isu Semasa” oleh Majlis Perwakilan Pelajar Malaysia Jordan (MPPM).

c)”Gerakan Mahasiswa Islam Asia Barat” oleh Lembaga Eksekutif Persatuan Pelajar Malaysia Syiria (PPMS).

d)”Melahirkan Ulama’ Profesional” oleh Presiden Persekutuan Republik Melayu Republik Arab Mesir (PMRAM) 2007.

e)”Hak Pelajar Menurut Perspektif Undang-Undang” oleh Mohamed Hanipa bin Maidin (Peguambela dan Peguamcara).

Pada keesokan harinya ana bersama Ahli Jawatankuasa Tadbir Badan Kebajikan Pelajar Johor Mesir (AJKT BKPJM) yang lain dikehendaki untuk menghadiri ke Munaqasyah Ucapan Dasar Presiden 2007. Pada tahun ini ana dipilih oleh AJKT BKPJM untuk mewakil Johor dalam memunaqasyahkan ucaptema Presiden PMRAM dibawah tajuk “Akademik Cemerlang Wibawa Dijulang”.Antara cadangan yang telah ana usulkan dalam munaqasyah tersebut diantaranya;

1.Mencadangkan kepada PMRAM agar menyarankan kepada mahasiswa-mahasiwa baru supaya mengikuti mana -mana kelas bimbingan bahasa arab sepanjang 2 tahun pertama keberadaan mereka disini @ PMRAM sendiri menyediakan kelas bimbingan tersebut.

2.Juga mencadangkan agar PMRAM turut mengadakan kelas bimbingan yang mengajar asas-asas ilmu lain selain bahasa arab,yang mesti dikuasai oleh mahasiswa-mahasiswa tersebut antaranya Fiqhul Ibadah dan asas-asas ilmu tauhid.Sekurang-kurangnya jika mereka dikehendaki pulang ke Malaysia selepas 2 tahun tersebut,mereka mampu untuk mengajar asas dalam ilmu bahasa arab serta mampu memberi kuliah agama di kampung masing-masing.

3.Mewajibkan penggunaan bahasa arab ketika mana-mana exco Badan Kebajikan Anak-Anak Negeri (BKAN) atau ahli ketika berurusan di Pejabat PMRAM.Juga boleh diwajibkan di peringkat BKAN sendiri.

4.Melalui BKAN mencadangkan kepada Kerajaan Negeri @ Majlis Agama Islam di setiap negeri mengadakan kursus bahasa arab selama 2 bulan kepada pelajar-pelajar mereka yang ingin melanjutkan pelajaran ke Timur Tengah sebagaimana yang telah dilaksanakan oleh kerajaan Negeri Kelantan.

5.Mencadangkan agar PMRAM menjemput mana-mana konsultan yang diakui kejayaan mereka dalam memotivasikan masyarakat khususnya di peringkat pelajar dalam meningkatkan mutu kecemerlangan akademik mereka.Contohnya seperti Emotional Spritual Quation (ESQ) atau AKRAB.

Setelah munaqasyah ucap tema presiden tamat tentative di teruskan dengan perbahasan terhadap usul yang telah di sepakati di dalam sidang muktamar PMRAM yang lepas.Antara usul yang dibahaskan seperti berikut;

1.Persetujuan memasukan wang yang terdapat dalam dana van ke dalam dana syaqah PMRAM seterusnya membekukan sementara dana van tersebut.

2.Pemboikotan terhadap mana-mana pertubuhan yang ingin memecah belahkan kesatuan ahli PMRAM.

3.Menukarkan tabung Filantrofi Massa kepada takaful PMRAM.

Munaqasyah ini juga turut diadakan di Dewan Solah Kamil Universiti Al-Azhar Kaherah.

No comments: